“DNA-V” co to tak właściwie znaczy?

Model DNA-V stworzony został do pracy z młodzieżą. Bazuje na terapii Akceptacji i Zaangażowania. Dla specjalistów jest wsparciem zarówno teoretycznym, jak i praktycznym. Jako metoda pracy proponuje przede wszystkim pragmatyczne i inspirujące ćwiczenia/ narzędzia, do pracy nie tylko ze specjalistą, ale również do samorozwoju. 

 

Model opisuje fundamentalne zdolności każdego człowieka, które zdobywamy i ćwiczymy podczas rozwoju w cyklu całego życia. Zatem są to umiejętności, które ma każdy z nas, niezależnie od wieku, płci, profesji, pochodzenia. Czasami jednak są one zaniedbywane lub niewykorzystane. Drzemie w nich niesamowita moc, dlatego tak ważnym jest je w sobie pielęgnować i starać się wykorzystywać w życiu codziennym. 

 

Osobiście model DNA-V poznałam rok temu przygotowując projekt warsztatów rozwojowych dla młodzieży. Uważam, że podczas takich zajęć (niezależnie od ich tematu) kluczowe jest odnoszenie się do doświadczeń uczestników oraz wspólne szukanie zastosowań wiedzy teoretycznej w ich praktyce życiowej. Model DNA-V właśnie mi to umożliwia. Przede wszystkim opiera się na założeniu, że każdy z nas ma zasoby i umiejętności do działania. Każdy jest wojownikiem, który może ćwiczyć swoją uważność krocząc przez życie. Dzięki praktycznym narzędziom pozwala je ćwiczyć i zwiększać.

 

Teraz konkrety. Poniżej zamieszczę proste wyjaśnienie co się kryje pod nazwami poszczególnych umiejętności uważnego wojownika:

 

  1. D to umiejętności oDkrywcy 

czyli eksplorowania zarówno otoczenia, jak i samego siebie; to odkrywanie i budowanie nowych wzorców zachowania, szukanie nowych rozwiązań, nauka adaptacyjnego podejmowania ryzyka;

 

  1. N umiejętności Nawigatora

czyli zauważania otaczającego świata i przede wszystkim zaglądania do swojego świata wewnętrznego; umiejętność słuchania swoich potrzeb, zauważania myśli, radzenia sobie z emocjami;

 

  1. A umiejętności Administratora 

czyli korzystanie ze swojego wewnętrznego systemu reguł i zasad; zaglądanie do świata myśli, poszukiwania ich funkcji;

 

  1. V oznacza życie w zgodzie z Wartościami 

czyli odkrywanie tego, co nadaje życiu sens, co jest najważniejsze; to umiejętność podejmowania świadomych decyzji zgodnych ze sobą

Jak wprowadzenie tego modelu wygląda na warsztatach dla młodzieży? Przez metafory i historie, przez zabawę lub na poważnie, w ćwiczeniach indywidualnych lub grupowych, statycznych lub ruchowych, kreatywnych i refleksyjnych… Przede wszystkim przez doświadczanie ich na sobie, poszukiwanie ich w swoim życiu codziennym. 

W następnych artykułach będę przybliżać bardziej szczegółowo każdą z umiejętności, to jak włączam ją do swojej pracy i wspierania młodzieży. 

 

Mamy tu jakiś uważnych wojowników? 

 

Wiktoria Zielińska 

 

Polskiej wersjia książek o modelu DNA-V: 

dla nastolatków: https://www.gwp.pl/w-pulapce-mysli-dla-nastolatkow-jak-skutecznie-poradzic-sobie-z-depresja-stresem-i-lekiem.html

dla specjalistów: 

https://www.gwp.pl/trudny-czas-dojrzewania-jak-pomoc-nastolatkom-radzic-sobie-z-emocjami-osiagac-cele-i-budowac-wiezi-s.html