Czy medytacja to coś  mistycznego, magicznego, nieosiągalnego?

Czy celem medytacji jest relaks? 

Czy podczas medytacji chodzi o wyczyszczenie umysłu z myśli? 

Powyższe pytania  często pojawiają się w wątku dotyczącym medytacji. Sam temat tej praktyki jest ostatnio bardzo popularny, szczególnie w mediach. Jest to również temat bardzo szeroki gdyż pojawia się w wielu kulturach, terapiach czy praktykach religijnych.

Jak na medytację patrzy terapia Akceptacji i Zaangażowania? 

Medytacja jako praktyka uważności w terapii ACT jest niczym innym jak kontaktowaniem się ze sobą. To nie jest magiczna siła a stan umysłu. To nie jest nic nie myślenie. To obserwowanie swoich myśli, zauważanie ich. Celem tak ujętej medytacji nie jest relaks. Stan rozluźnienia jest pośrednik skutkiem wynikającym z uspokojenia pracy mózgu. Jednak bywa tak, że konfrontacja z myślami powoduje napięcie. Jest to całkowicie normalne.

CIAŁO, UMYSŁ, EMOCJE 

Podczas medytacji możemy obserwować co dzieje się z naszym ciałem, jakie myśli pojawiają się w naszej głowie oraz jakie emocje towarzyszą nam w danej chwili. Dzięki temu możemy być TU I TERAZ. Pobudzając zmysły dostrzegamy więcej i patrzymy głębiej.

Zwykła obserwacja towarzyszącego napięcia, trudnej myśli czy emocji może pomóc nam w zdystansowaniu się. Nazwanie i zlokalizowanie odczucia potrafi zmienić naszą perspektywę i daje ważne informacje odnośnie naszego funkcjonowania.

Medytacja jako celowe bycie w teraźniejszości

To co jest kluczowe w medytacji do nasze nastawienie. Kiedy zmuszamy się do praktyki uważności lub do oczekujemy od niej odprężenia, szybko dojdziemy do wniosku, że  to nie działa. Zrazimy się.

Podczas medytacji nie próbuj kontrolować, zmieniać czy wymuszać czegoś. Tak jak nie można wymusić snu tak nie da się wymusić spokojnego stanu umysłu.

To normalne, że czasami ciężko będzie Tobie skupić uwagę tylko na odczuciach z ciała, na obserwowaniu myśli czy na emocjach. Nasz mózg tak działa, nieustannie podaje nam automatyczne myśli. To jest właśnie dla niego wyjątkowe. Nie jesteś w stanie tego zmienić.

Możesz natomiast to obserwować. Zauważyć co dzieje się z Tobą kiedy przychodzi co Ciebie myśl. Zwiększasz w ten sposób świadomość swoich reakcji. Doświadczasz życia pełniej. Poznajesz siebie.

Zatem medytując nie próbuj kontrolować, zmieniać. Spróbuj zaakceptować, być świadkiem własnych doświadczeń.

Praktyka uważności

Uważność można praktykować na wiele sposobów. Wyróżnia się praktyki formalne i nieformalne. Formalne to na przykład wykonywanie konkretnych ćwiczeń, uczestniczenie w zajęciach medytacji. Nieformalne to praktyki dnia codziennego. Nie musisz każdego dnia siadać na dywanie i medytować przez określony czas by ćwiczyć swoją uważność. Możesz uważnie słuchać muzyki, jeść, chodzić czy sprzątać.

Praktyki formalne ułatwiają włączanie uważności do życia codziennego. Jeżeli chcesz skontaktować się ze sobą dołącz do nas i przyjdź na nasze popołudniowe spotkania medytacyjne.

Są całkowicie darmowe! Od kwietnia, odbywają się dwa razy w tygodniu ( w poniedziałki wieczorem oraz w piątki do południa) w naszym ośrodku! Więcej informacji o godzinach i tematyce, na funpage’u Ośrodek Terapii Poznawczych i Behawioralnych na Facebooku.

https://www.facebook.com/otpbpoznan/