Książka „Pożegnaj wagę” napisana została dla tych osób, które pomimo świadomości, że powinni mniej jeść i więcej ćwiczyć- nie robią tego. Nie znajdziemy w niej przepisów żywieniowych, ani innowacyjnego sposobu na przekazanie nam wiedzy o tym, że należy jeść więcej owoców i warzyw, ograniczać cukier, nie jeść szkodliwych tłuszczów- gdyż na ten temat powstało już wiele publikacji.

To książka, która przedstawia nam nowy sposób obsługi siebie. Daje nam możliwość nauczenia się nowych, psychologicznych umiejętności, pozwalających popatrzeć na relację z samym sobą, w zupełnie inny sposób niż dotychczas.

Autorzy książki dzielą się z nami własnymi historiami oraz historiami swoich pacjentów, które obrazują mentalne trudności trzymania się zdrowych zasad żywieniowych. Starają się pokazać jak rozbroić nasze mechanizmy wewnętrznej walki i zamienić je na oparte o wewnętrzne wartości sposoby współpracy z własnym ja. Według badań, o których mowa w książce o wiele bardziej skuteczna jest taka współpraca – niż narzucony sztywny plan, czy intensywna koncentracja na dalekosiężnym celu.

Książka składa się z dwóch części, pierwsza z nich o temacie przewodnim „uwolnić się” wprowadza czytelnika w nową perspektywę postrzegania własnych pobudek do zmiany. Autorzy w prosty i przejrzysty sposób odkrywają przed nami psychologiczne aspekty tego co nami steruje i gdzie zazwyczaj nas to prowadzi. Część druga o temacie przewodnim „stworzyć nowe życie” pozwala na zmodernizowanie i udoskonalenie nastawienia do samego siebie zarówno w kwestii żywienia jak i w szerszym zakresie. Opisane narzędzia odnośnie uważności w żywieniu, dają nam możliwości pracy na głębszej perspektywie i z większą świadomością.

Po jasno i gruntownie opisanej teorii, można przejść do praktyki, gdyż publikacja ta zawiera „siedmiotygodniowy program pożegnania z wagą” i „wytyczne żywieniowe”, według których samodzielnie możemy pracować ze sobą, choć tak naprawdę ta praca zaczyna się już od pierwszego rozdziału.

Przedstawiana pozycja książkowa może być zarówno auto-przewodnikiem do zmiany, jak też dużą pomocą dla terapeutów, dietetyków, lekarzy czy psychodietetyków, którzy pomagają swoim pacjentom ograniczyć wagę.

Znajdziemy tu wiele ćwiczeń i nie są to ćwiczenia fizyczne, ale skłaniające do refleksji i przemyśleń nad dotychczasowymi, być może nieadaptacyjnymi metodami postępowania wobec samego siebie. Każdy rozdział kończy się podsumowaniem i jasnymi wskazówkami, które w prosty sposób przypominają na czym najlepiej się skupić.

Jeśli do tej pory motywowałeś/aś się „kopniakiem”, autokrytyką, walczyłeś z własnymi demonami i to nie poskutkowało warto spróbować zupełnie innego podejścia, które jest opisane w tej lekturze.

Metody pracy zawarte w tym podręczniku opierają się na „Terapii Akceptacji i Zaangażowania”, która odnosi pozytywne efekty samopomocowe w szerokim zakresie trudności psychologicznych.

Przeczytanie tej książki może zupełnie zmienić dotychczasową perspektywę na skuteczne odchudzanie i utorować inne, zdrowsze podejście do rozmowy z samym sobą w tym temacie. Ponadto, przeczytanie tej książki z uważnością, może wiązać się z poniesieniem dodatkowych konsekwencji poza zgubieniem kilogramów, a będzie to lepsze poznanie samego siebie oraz zmiana dotychczas stosowanych metod w pozostałych przedsięwzięciach życiowych.

Adriana Aksamit