fbpx

Być (naprawdę) tu i teraz

,,Z punktu widzenia ACT procesy chwili obecnej opisują zdolność do skutecznego kierowania uwagi – w sposób świadomy, skupiony, ale elastyczny – na wydarzenia z twojego życia rozgrywające się na bieżąco, tu i teraz.” (,,W sieci natrętnych myśli” Kelly G. Wilson, Troy DuFrene) Taką definicje kontaktu z chwilą obecną proponują nam Kelly G. Wilson i Troy DuFrene, w jednej z pierwszych książek mających na celu spopularyzować terapię ACT. Definicja ta może brzmieć niejasno, dla niektórych może wręcz abstrakcyjnie. Co to może…

0
Read More

Kiedy młodzież odmawia chodzenia do szkoły. 

7 kroków, które możesz zrobić, aby pomóc młodym ludziom. Na początku każdego roku szkolnego, w naszym Ośrodku powtarza się ta sama sytuacja: Jak za sprawą magicznej różdżki rozdzwaniają się telefony od rodziców, których dzieci odmawiają uczęszczania do szkoły. Kiedy młodzi ludzie odmawiają chodzenia do szkoły, to staje się to problemem zarówno dla nich samych jak i rodziców oraz całej szkoły. Badania pokazują, że działanie należy podjąć jak najszybciej, angażując wszystkie zainteresowanie strony. Im dłużej zwlekamy z interwencją, tym dłużej młody…

0
Read More

“DNA-V” co to tak właściwie znaczy?

Model DNA-V stworzony został do pracy z młodzieżą. Bazuje na terapii Akceptacji i Zaangażowania. Dla specjalistów jest wsparciem zarówno teoretycznym, jak i praktycznym. Jako metoda pracy proponuje przede wszystkim pragmatyczne i inspirujące ćwiczenia/ narzędzia, do pracy nie tylko ze specjalistą, ale również do samorozwoju.  Model opisuje fundamentalne zdolności każdego człowieka, które zdobywamy i ćwiczymy podczas rozwoju w cyklu całego życia. Zatem są to umiejętności, które ma każdy z nas, niezależnie od wieku, płci, profesji, pochodzenia. Czasami jednak są one zaniedbywane…

0
Read More

Potwory, że w głowie się nie mieści

Czasami w głowie pojawiają się myśli, które nie pozwalają nam działać albo to działanie zaburzają. „Jesteś beznadziejna/ny”, „To totalna porażka”, „Nic nie potrafię” – to tylko kilka przykładów. Co się dzieje kiedy pojawiają się te myśli? Walczymy, chcemy się ich pozbyć. Staramy się o nich nie myśleć….a tym samym bardziej o nich myślimy. Jak to jest z tą walką z myślami? By poszukać odpowiedzi na to pytanie chciałabym zaproponować Ci teraz pewną metaforę. Wyobraź sobie, że jesteś kierowcą autobusu.Jedzie z…

0
Read More

JAK ZADBAĆ O NASZE WRAŻLIWE DZIECKO W ZGODZIE ZE ZDROWYM DOROSŁYM

Zacznę od tego, że zaryzykuję stwierdzenie, iż zdecydowana większość z nas zna ten moment, gdy w określonych sytuacjach w naszej głowie, jakby same, nieproszone, pojawiają się uporczywe myśli, a po nich związane z nimi nieprzyjemne emocje. Po chwili , gdy emocje opadną, orientujemy się, że nie po raz pierwszy nasza głowa „podyktowała” nam podobne lub nawet te same „co zawsze” myśli i po raz kolejny zachowaliśmy się w taki sposób jak już mieliśmy się nie zachowywać, bo to nie był…

1
Read More

„Ja jestem”

Ja- bardzo często i chętnie używany konstrukt psychologiczny. Czym jest? Kim jest „ja”? W zależności od nurtu będzie miało ono odrobinę różną strukturę i funkcje, jednak ogólnie rzecz ujmując możemy mówić o swego rodzaju samoświadomości, obrazie siebie. Każdy z nas maluje w głowie taki obraz siebie. Nasz umysł lubi strukturę, porządek, przewidywalność. Lubi mieć się do  czego odnieść. W nieprzewidywalnym, chaotycznym świecie, którym często rządzi przypadek to daje nam poczucie bezpieczeństwa, staje się kotwicą. Na tej zasadzie działa też nasza…

0
Read More

Lenistwo, lęk, autopilot – co nam przeszkadza robić to, co naprawdę chcemy robić?

Pamiętasz Ten Wspaniały Plan, Który Jeszcze Wczoraj Wieczorem Wydawał Się Być Doskonały I Miałeś/aś Mnóstwo Energii, Żeby Go Realizować? Co stanęło między nim, a Tobą kolejnego ranka? Zamiatanie piasku na pustyni, jak przed sesją? Czym odwróciłeś/aś swoją uwagę od tego, co dla Ciebie ważne? Jak to jest, że tak łatwo zaplanować działanie, wyobrazić sobie jak je robimy, a potem, gdy przychodzi do robienia, to górę biorą przyzwyczajenia, a w głowie pojawia się tysiąc uzasadnień dlaczego jednak nie warto lub się…

1
Read More

(Nie)magiczna MEDYTACJA

Czy medytacja to coś  mistycznego, magicznego, nieosiągalnego? Czy celem medytacji jest relaks?  Czy podczas medytacji chodzi o wyczyszczenie umysłu z myśli?  Powyższe pytania  często pojawiają się w wątku dotyczącym medytacji. Sam temat tej praktyki jest ostatnio bardzo popularny, szczególnie w mediach. Jest to również temat bardzo szeroki gdyż pojawia się w wielu kulturach, terapiach czy praktykach religijnych. Jak na medytację patrzy terapia Akceptacji i Zaangażowania?  Medytacja jako praktyka uważności w terapii ACT jest niczym innym jak kontaktowaniem się ze sobą.…

2
Read More

Metafory w praktyce

Już w kwietniu ostatnie szkolenie z  cyklu Advanced Competence Training. Z tej okazji terapeuta i prowadzący cykl, Hubert Czupała przygotował materiał wprowadzający do tematyki szkolenia. Niezależnie od tego, czy jesteś nowicjuszem, czy zaawansowanym praktykiem w Terapii Akceptacji i Zaangażowania (ACT), wiesz, że metafory odgrywają kluczową rolę w praktyce terapeutycznej. Prawie wszystkie nurty terapeutyczne zgadzają się co do wpływu jaki ma stosowanie metafor dialogu terapeutycznym z klientem. To potężne narzędzie dające motywację do zmiany zachowania czy pomagające odkrywać co jest dla…

0
Read More

Jak uczynić dzisiejszy dzień wartościowym? Krótka medytacja.

Dość często zadaję sobie (i moim klientom) pytanie „po co ja coś robię”. Z jednej strony jest wymagające i czasem podsuwa niewygodne, trudne do zaakceptowania odpowiedzi. Z drugiej – pozwala również na powiew świeżego powietrza, szczególnie w sytuacjach, w których załącza się w działaniu tryb autopilota. Ta medytacja pozwala mi zatrzymać się i iść dalej – nieco uważniej. W wartościowym kierunku. Bez autopilota. 

0
Read More

Ośrodek Terapii Poznawczych i Behawioralnych
ul. Czartoria 1/9
Poznań 61-102
Rejestracja czynna:

w pon – pt: 12:30-20:00

tel. 519 151 647

Follow by Email
Facebook
Facebook
Instagram